BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

apabila kita dah tak nampak jalan penyelesaian, maka kembalilah ke pangkal jalan yep^^


إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيۡهِ رَٲجِعُونَ

“Sesungguhnya kami milik Allah dan kami akan kembali kepada-Nya dan kami pasti akan kembali kepada Tuhan kami"

Saturday, 11 June 2011

Dia dah pergi...

Mak telefon.

Kakak,Comey,dah tak ada.

Apa, mak? (Air mataku mula menitik)

Kucing yang ku jaga selama 4 tahun sudah tiada lagi.. Teringat detik-detik kenanganku bersama Comey, sangat manja,suka sangat mengelus badannya kepadaku untuk meminta perhatian. Kenangan hanya tinggal kenangan. Apa yang ada sekarang,cuma rasa kehilangan apabila ku kembali ke rumah. Tiada lagi,suaranya memanggilku. 

Comey baru berusia 4 tahun, tapi dah menemui ajal. Kata mak,sebelum hari kematiannya, dia tak nak makan nasi yang mak bagi, tidak lincah seperti biasa. Dia suka tidur dan nampak lemah. Dah ajalnya kan. Mati tu pasti. Aku ambil ibrah kat sini, apapun yang kita sayang takkan kekal dengan kita. Kucing berbeza dengan kita kerana pabila dah mati, dah tamatlah riwayatnya tapi seorang manusia akan dibangkitkan dan dipertanggunjawabkan atas apa yang sudah  dilakukan di muka bumi ini.

Sayidina Ali karramallahu-wajhah pernah berpidato suatu masa, katanya:

    Ketahuilah, bahawa kamu semua akan mati, dan dibangkitkan sesudah mati.Kamu akan ditanya dai hal amalan-amalan kamu dan akan dibalas terhadap kesemuanya, maka jangan sampai kamu diperdayakan oleh kehidupan dunia kerana yang demikian itu diserikan dengan berbagai-bagai bala bencana yang tetap akan menarik kamu kepada kebinasaan.

    Semua yang ada pada dunia itu adalah tipudaya semata dan dia akhirnya akan hilang lenyap, bila dia berada denganmu dia adalah penuh tipu muslihat, kesenangannya tidak kekal, dan tiada seorang pun akan selamat dari kejahatannya. 

   Sementara penghuninya dalam keadaan gembira dan sukacita tiba-tiba ditimpa bahaya dan bencana, hal-ehwalnya berubah-ubah tidak tetap, kehidupannya tercela dan kemewahan di dalamnya mempunyai cita-cita yang tak menentu maka dunia akan melemparnya dengan anak panah lalu membinasakannya. Semua orang akan mati mengikut takdir dan ketentuan, tidak lebih dan tidak kurang.
     Aku berpesan kepada kamu supaya banyak bertaqwa kepada Allah dengan membelakangi dunia yang akan meninggalkan kamu meskipun kamu tidak mudah untuk meninggalkannya. Dunia akan menghancur-luluhkan tubuh kamu sedang kamu terus ingin memperbaharuinya. 

     Hanyasanya perumpamaan kamu dengan dunia itu adalah ibarat sekumpulan manusia yang dalam pelayaran, mereka telah melalui satu jalan dan mereka menyangka telah melewatinya, mereka bergantung kepada satu pengetahuan yang mereka ingat telah sampai kepadanya.

2 17 kata-kata semangat:

|-sw33t-dream-| said...

sabar lah ya cik semut..
semuanya ada hikmahnya..
la tahzan..
=)

semut api said...

ye,insyaallah.sy redha.thnx cik sweet. la tahzan innallah ha ma ana.jangan bersedih sesungguhnya allah bersamaku....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

impian yang bakal pasti ^^

impian yang bakal pasti ^^
^^ kata saidina ali "kebatilan yang dirancang lebih baik daripada kebenaran yang tak dirancang"

tetamu